Transformarea companiilor: Jos loialitatea, trăiască pieţele!
Cum de s-a ajuns ca un capitalism financiar să ia locul capitalismului industrial? Care sunt cauzele profunde ale acestei evoluţii? Cum a trecut sistemul nostru economic de la un tip de întreprinderi bazat pe relaţii pe termen lung, pe loialitate, pe implicarea părţilor interesate la un model de întreprinderi aservite pieţelor financiare?
Modelul (perimat?) al loialităţii reciproce şi al părţilor implicate
Conform modului de funcţionare care a constituit multă vreme norma după care se ghidau marile companii (şi pe care noi îl numim "modelul loialităţii reciproce" - stakeholder model), firma îşi recrutează personalul la terminarea studiilor secundare sau colegiale, investeşte în formarea lui şi îl socializează în spiritul valorilor ei şi a modului ei de a proceda ("cultura" ei), îl face să cunoască multiplele faţete ale activităţilor din cadrul ei.
Compania evaluează cu grijă randamentul angajaţilor şi îi promovează după merit. Remuneraţia este stabilită în funcţie de vechime şi de poziţia ierarhică, ţinând cont de contextul economic general. Toţii şefii provin dintre angajaţi. Compania oferă o oarecare securitate angajatului, aceasta cuprinzându-i adeseori pe toţi angajaţii, până la vârsta pensionării.
Pieţele financiare au în acest model prea puţină influenţă asupra deciziilor luate în cadrul companiei, a cărei guvernanţă este asumată de un consiliu de administraţie constituit majoritar din membri ai conducerii şi din persoane afiliate întreprinderii.
Acest model, altădată norma în America de Nord, oferea o mare securitate a locului de muncă şi perspective de promovare până la gradul cel mai înalt din companie, după talentul şi competenţele fiecăruia. În schimb, individul era profund dedicat întreprinderii, se simţea răspunzător pentru succesele ori eşecurile ei.
Cadrele superioare pun accentul pe ridicarea competenţelor personalului şi pe investiţiile pe termen lung în vederea dezvoltării de tehnologii şi de produse noi. Randamentul pe termen scurt pentru acţionari nu este decât o preocupare printre multe altele. Acţionarii au dreptul la dividende care cresc pe măsura succesului întreprinderii sau cu rata inflaţiei.
În acest model, întreprinderile se finanţează în bună parte prin reinvestirea profiturilor. Conducătorii subscriu la conceptul de stakeholders sau "părţi implicate", adică îşi asumă responsabilitatea de a păstra în conducerea întreprinderii un echilibru sănătos între interesele personalului, ale acţionarilor, ale clienţilor şi ale societăţii în general. Pieţele financiare, şi acţionarii în special, exercită o influenţă minimă asupra deciziilor unei mari companii.
O schimbare de context
Din mai multe raţiuni, această combinaţie de loialitate reciprocă şi de responsabilitate faţă de "părţile implicate" se degradează treptat începând cu anii '80. Marile corporaţii americane, unele după altele, au repudiat acest contract psihologic, social şi economic între corporaţie, personal, acţionari şi toate celelalte părţi. "Clauzele" esenţiale ale acestui contract, echilibrul intereselor, perenitatea locului de muncă, promovările exclusiv interne şi redusa mobilitate a personalului între corporaţii au suferit asaltul noilor realităţi economice şi sociale.
Câteva texte academice, apărute în cursul anilor '70, au avut o influenţă considerabilă asupra evoluţiei evenimentelor. Jensen şi Meckling (1974) şi alţii propuneau ca acţionarul, cel care-şi asuma riscurile, să îşi reia rolul de mandant şi să ceară ca mandatarii săi (consiliile de administraţie şi directorii) să pună interesele sale pe primul loc şi ca maximizarea valorii pentru acţionari să devină primul obiectiv urmărit de administratorii unei corporaţii.
De la începutul anilor '80, sub impulsul lui Reagan şi Thatcher, dereglementarea numeroaselor industrii, privatizarea întreprinderilor de stat şi deschiderea pieţelor spre concurenţa internaţională au bulversat mai multe sectoare economice, obligând la ajustări dificile şi rapide spre a evita prăbuşirea companiilor din aceste sectoare. Delocalizarea activităţilor către ţări cu salarii mici, raţionalizările de efective etc. au devenit obligatorii pentru supravieţuirea întreprinderii.
Pentru a alinia interesele managementului cu cele ale acţionarilor, conducătorii primesc remuneraţii variabile extrem de generoase, cu condiţia să asigure un înalt randament pentru acţionari; dacă nu o fac, zilele lor sunt numărate.
Fondurile speculative (hedge funds), care îşi fac apariţia în anii 1995-2000, împresoară firmele cotate la bursă şi le iau cu asalt atunci când apare ocazia de a face profituri rapide.
Supuse presiunilor pieţelor financiare, companiile trebuie să-şi ajusteze rapid efectivele la conjunctura economică. Recesiunea dură din 1981-1982 a fost din acest punct de vedere un punct de cotitură, pentru că multe dintre corporaţii au repudiat angajamentul de securitate a locului de muncă luat faţă de gestionarii de nivel mediu (middle management). Toate cadrele superioare şi toţi managerii au înţeles că "securitatea locului de muncă" depindea de atunci înainte de valoarea lor pe piaţa "talentului". Aceasta a condus în mod direct la apariţia "vedetelor" şi a "stelelor", ca în sportul profesionist. Iar aceste vedete se făceau remarcate mai ales prin abilitatea lor de a "crea valoare pentru acţionari".
Din volumul Pledoarie pentru un nou capitalism, în pregătirela Editura Logos.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire